Ogólne Warunki Umów Sprzedaży
Firmy Branży Mięsno-Tłuszczowej "Sadełko"
Krystyna Chojecka i Piotr Chojecki Spółka Jawna
I. DEFINICJE.
1. Sprzedający - Firma Branży Mięsno-Tłuszczowej „Sadełko” Krystyna Chojecka i Piotr
Chojecki Spółka Jawna, ul. Nowomiejska 14/18, 63-130 Książ Wielkopolski, Polska,
NIP 785-111-86-56, Regon 630710053, KRS 0000077209.
2. Kupujący – osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca
osobowości prawnej lub jakikolwiek podmiot krajowy lub zagraniczny, z którym łączą
Sprzedającego stosunki prawne wynikające z zawarcia umowy sprzedaży, dostawy lub
innej umowy, jak również każdy podmiot, który ma zamiar zawrzeć taką umowę ze
Sprzedającym oraz podmiot, na którego koszt i zamówienie dostarczane są towary.
3. OWUS oraz zwroty takie jak: "Warunki", "Warunki Sprzedaży" "niniejsze Warunki"
oraz użyte w podobnym kontekście inne zwroty oznaczają Ogólne Warunki Umów
Sprzedaży Firmy Branży Mięsno-Tłuszczowej „Sadełko” Krystyna Chojecka i Piotr
Chojecki Spółka Jawna
4. Towary handlowe – towary i rzeczy będące przedmiotem sprzedaży lub dostawy
wykonywanej przez Sprzedającego.
5. Umowa Sprzedaży oraz "Umowa" - oznacza umowę sprzedaży lub dostawy towarów
handlowych zawartą przez Sprzedającego z Kupującym na podstawie, której
Sprzedający zobowiązuje się przenieść na Kupującego własność rzeczy i wydać mu
rzeczy, a Kupujący zobowiązuje się rzeczy odebrać i zapłacić Sprzedającemu cenę,
niezależnie od przyjętej przez Strony formy.
6. Zamówienie - przekazane przez osoby uprawnione do reprezentacji Kupującego
oświadczenie skierowane do Sprzedającego wyrażające wolę zawarcia umowy oraz
zawierające niezbędne elementy umowy sprzedaży, tj. oznaczenie rodzaj towaru,
cenę, ilości oraz inne istotne elementy charakterystyczne dla danego zobowiązania
(m.in. sposób opakowania, daty przydatności do spożycia, dokumenty formalnoprawne
w tym certyfikaty zdrowotne i eksportowe) składane w formie pisemnej, w tym za
pośrednictwem faksu lub w formie elektronicznej za pośrednictwem poczty
elektronicznej.
7. Przewoźnik - podmiot działający na zlecenie Sprzedającego lub Kupującego
wykonujący transport towarów handlowych ze wskazanego przez Sprzedającego
miejsca odbioru towarów do ustalonego w Umowie przez Strony miejsca ich odbioru przez Kupującego.
8. INCOTERMS 2010 - Międzynarodowe Reguły Handlu (International Commercial
Terms) – opublikowane przez Międzynarodową Izbę Handlową (ICC - International
Chamber of Commerce) w wersji znowelizowanej, która weszła w życie 1 stycznia
2011 roku, uznane przez Komisję ONZ Międzynarodowego Prawa Handlowego
(UNCITRAL) za globalny standard interpretacji reguł handlu zagranicznego.
9. Komisja sprawdzająca – oznacza podmiot upoważniony przez strony umowy na
podstawie niniejszych Warunków Sprzedaży do dokonania sprawdzenia
dostarczonych przez Sprzedającego a objętych reklamacją zgłoszoną przez
Kupującego towarów handlowych. Strony postanawiają, że Komisję sprawdzającą
będzie stanowić uznany na rynku światowym podmiot zajmujący się badaniem,
sprawdzaniem i certyfikacją zakresie jakości, higieny i bezpieczeństwa żywności.
Podmiot wskazany w niniejszej definicji będzie stanowić w szczególności –
SGS Polska Sp. z o.o., ul. Bema 83, Warszawa, 01-233 albo Bureau Veritas Polska
Sp. z o.o., ul. Migdałowa 4, 02-796 Warszawie. Ustanowienie innej komisji
sprawdzającej niż podmioty wskazane powyżej wymaga uzyskania pisemnej zgody
Sprzedającego.
10. Podmiot upoważniony - osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka organizacyjna
nieposiadająca osobowości prawnej upoważniona przez Sprzedającego do
reprezentowania Sprzedającego w czynnościach sprawdzenia towarów handlowych
objętych reklamacją Kupującego.
11. Kodeks Cywilny – oznacza ustawę z dnia 23 kwietnia 1964 r., Kodeks cywilny
(Dz.U.2014.121 j.t. ze zmianami).
II. STOSOWANIE WARUNKÓW SPRZEDAŻY
1. Jeżeli wyraźnie nie postanowiono inaczej, Niniejsze OWUS mają zastosowanie do
wszelkich ofert oraz umów sprzedaży i dostawy związanych z wszelkimi towarami
handlowymi wprowadzonymi na rynek przez Firmę Branży Mięsno-Tłuszczowej
"Sadełko" Krystyna Chojecka i Piotr Chojecki Spółka Jawna, a w szczególności do
wszystkich umów sprzedaży mięsa, produktów mięsnych i innych produktów
żywnościowych zawieranych pomiędzy Sprzedającym a Kupującym, dokonującym
zakupu w celu związanym ze swoją działalnością gospodarczą, bez względu na
miejsce, kraj i siedzibę (miejsce zamieszkania) Kupującego oraz bez względu na
miejsce przeznaczenia lub dostawy Towarów handlowych.
2. OWUS stanowią integralną część każdego zamówienia złożonego przez Kupującego u
Sprzedającego i obowiązują przez cały okres trwania umowy oraz w stosunku do
wszelkich roszczeń związanych z jej wykonaniem. Kupujący lub osoba upoważniona
do występowania w jego imieniu składając zamówienie poświadcza, iż przed zawarciem umowy szczegółowo zapoznał się z Ogólnymi Warunkami Umów
Sprzedaży, zna ich treść i w pełni je akceptuje. Spełnienie powyższego jest
niezbędnym warunkiem współpracy handlowej pomiędzy stronami.
3. Ogólne lub szczególne Warunki Umów, stosowane przez Kupującego nie są
akceptowane przez Sprzedającego i nie mają zastosowania do ofert, umów oraz
dostaw regulowanych tymi warunkami, chyba że Sprzedający przed zawarciem umowy
wyraźnie oświadczył w formie pisemnej, że takie odmienne warunki umów mają
zastosowanie do określonej transakcji. Wyrażenie zgody na zastosowanie odmiennych
warunków umów jest ograniczone do danej transakcji, co oznacza, że nie mają one
zastosowania do innych transakcji i umów zawieranych pomiędzy Kupującym a
Sprzedającym.
4. Postanowienie niniejszych OWUS mogą być zmienione jedynie w formie pisemnej pod
rygorem nieważności. Jeżeli złożona oferta i umowa zawarta pomiędzy Sprzedającym i
Kupującym zawiera postanowienia różniące się od tych, które zostały zawarte w
ofertach i umowach regulowanych przez OWUS bez wyraźnego wyłączenia ich
zastosowania, wszelkie pozostałe postanowienia OWUS pozostają w mocy.
5. W przypadku pozostawania przez strony w stałych stosunkach gospodarczych lub
umowy o współpracy w zakresie stałych dostaw, każdą pojedynczą dostawę towarów
handlowych strony będą traktować jako odrębną umowę sprzedaży. Postanowienia
niniejszych Warunków Sprzedaży stosuje się odpowiednio.
6. Niniejszych OWUS nie stosuje się do umów zawieranych przez Sprzedającego z
konsumentami w rozumieniu art. 221 Kodeksu cywilnego, tj. osobami fizycznymi
dokonującymi czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z ich działalnością
gospodarczą lub zawodową.
III. ZAWARCIE UMOWY
1. W celu zawarcia umowy sprzedaży Kupujący i Sprzedający prowadzą negocjacje
mające na celu ustalenie istotnych postanowień przyszłej umowy sprzedaży.
Negocjacje mogą być prowadzone w sposób przyjęty przez Strony, w tym za
pośrednictwem poczty elektronicznej, faxu, telefonu lub w formie pisemnej. Jeżeli
Strony inaczej nie postanowią, celem prowadzonych negocjacji jest ustalenie treści
przyszłej umowy sprzedaży.
2. Po zakończeniu negocjacji, w przypadku dojścia do porozumienia w przedmiocie
istotnych postanowień umowy, Sprzedający sporządza dokument umowy sprzedaży,
podpisuje go i przesyła Kupującemu do podpisu (zwany dalej "Umowa Sprzedaży") za
pośrednictwem poczty elektronicznej, faxu lub poczty konwencjonalnej (listu
poleconego).
3. Umowa Sprzedaży będzie zawierała wszelkie, ustalone przez Strony w toku negocjacji
postanowienia, w tym przykładowo: określenie stron umowy; przedmiotu umowy;
określenie sposobu dostawy towaru; cenę sprzedaży (jednostkową i całkowitą);
wynagrodzenie za usługi dodatkowe takie jak np. transport lub ubezpieczenie towarów
handlowych; termin płatności; sposób płatności, a także inne dane potrzebne do
prawidłowego wykonania umowy.
4. Jeżeli Umowa Sprzedaży nie zawiera postanowień dotyczących szczegółowej
specyfikacji towaru, jakości, opakowania lub innych charakterystycznych elementów
nabywanych przez Kupującego towarów handlowych poczytuje się, że Kupujący
pozostawił określenie tych elementów do uznania Sprzedającego i dokonany przez
Sprzedającego wybór w pełni akceptuje. Sprzedający dołoży starania aby towary
handlowe zostały opakowane w sposób odpowiedni do ustalonego przez Strony
sposobu ich przewozu.
5. Wszelkie fotografie, specyfikacje, próbki oraz inne podobne elementy stanowią
informację handlową mającą na celu wyłącznie ułatwienie stronom prowadzenia
negocjacji zmierzających do zawarcia Umowy Sprzedaży i nie stanowią jakichkolwiek
zapewnień Sprzedającego co do oferowanych towarów handlowych. Powyższe
informacje nie mogą stanowić podstawy do kwestionowania dostarczonych przez
Sprzedającego towarów handlowych, interpretacji postanowień Umowy Sprzedaży
oraz kierowania przez Kupującego jakichkolwiek roszczeń wobec Sprzedającego.
Wszelkie ustalenia stron, w tym dotyczące określenia nabywanych towarów
handlowych określa Umowa Sprzedaży.
6. W przypadku gdy Kupujący prześle Sprzedającemu zamówienie na zakup określonych
towarów handlowych, zamówienie Kupującego poczytuje się jako zaproszenie do
podjęcia negocjacji w sprawie zawarcia umowy Sprzedaży, o których mowa w ust. 1.
Powyższe stosuje się także w przypadku wniesienia przez Kupującego uwag lub zmian
do oferty lub projektu Umowy Sprzedaży przesłanego Kupującemu przez
Sprzedającego.
7. Zamówienie Kupującego nie wiąże Sprzedającego, jeśli nie zostanie potwierdzone
przez Sprzedającego na piśmie. Sprzedający nie jest zobowiązany do przyjęcia i
wykonania zamówienia Kupującego w jakimkolwiek przypadku, także gdy strony
pozostają w stałych stosunkach gospodarczych.
8. Miejscem zawarcia Umowy Sprzedaży jest miejsce siedziby Sprzedającego
9. Z chwilą zawarcia Umowy Sprzedaży lub złożenia zamówienia Kupujący oświadcza, że
zapoznał się i zaakceptował treść OWUS. Poprzez zaakceptowanie przez Kupującego
OWUS, Warunki Sprzedaży stają się integralną część Umowy Sprzedaży.
10. Umowa Sprzedaży zostaje zawarta w dniu doręczenia Sprzedającemu podpisanej
przez Kupującego Umowy Sprzedaży. Podpisaną Umowę Sprzedaży Kupujący
doręcza Sprzedającemu za pośrednictwem poczty elektronicznej, faxu lub poczty
konwencjonalnej (listu poleconego), nie później niż w terminie 48 godzin od chwili jej
doręczenia przez Sprzedającego Kupującemu. W przypadku braku doręczenia
Sprzedającemu podpisanej przez Kupującego Umowy Sprzedaży we wskazanym
powyżej terminie, przyjmuje się, że Strony zawarły Umowę Sprzedaży z końcem dnia
upływu wyżej wskazanego terminu.
11. W razie wątpliwości poczytuje się, że dokument Umowy Sprzedaży doręczony przez
Sprzedającego Kupującemu, o którym mowa w ust. 10 stanowi ofertę w rozumieniu
polskiego Kodeksu Cywilnego, która może być przyjęta przez Kupującego wyłącznie
bez zastrzeżeń.
12. Za dzień i czas podpisania umowy przyjmuje się datę i czas urzędowo obowiązujący w
chwili jej zawarcia na terenie polski, (czas UTC: +01:00 - CET, Central European Time
lub UTC: +02:00 - CEST, Central European Summer Time, uzależniony od pory roku).
Wskazane powyżej zasady określenia daty i czasu obowiązują także dla określenia
terminu dostawy towarów handlowych, terminu ich odbioru przez Kupującego oraz
innych terminów związanych z wykonaniem Umowy Sprzedaży.
13. Umowa Sprzedaży zostaje podpisana przez osoby upoważnione do składania w
imieniu Kupującego oświadczeń woli.
14. Przedstawiciele handlowi i kupcy Sprzedającego działają jedynie w granicach
udzielonych im pełnomocnictw. Sprzedający nie ponosi odpowiedzialności za działania
Przedstawicieli handlowych i kupców przekraczające zakres udzielonego umocowania.
15. Sprzedającemu przysługuje prawo weryfikacji autentyczności podpisów i uprawnień
osób podpisanych na wszelkich dokumentach kierowanych do Sprzedającego w
związku z zawarciem i wykonywaniem Umowy Sprzedaży. Kupujący ma obowiązek
umożliwić weryfikację prawdziwości podpisów i uprawnień osób podpisanych na
wszelkich dokumentach kierowanych do Sprzedającego w związku z zawarciem i
wykonywaniem Umowy Sprzedaży, na każdorazowe żądanie Sprzedającego, w
terminie 48 godzin od dnia otrzymania takiego żądania. Sprzedający może także
wymagać złożenia przez Kupującego oświadczenia o autentyczności podpisów oraz
potwierdzenia umocowania osób które te podpisy złożyły do reprezentowania
Kupującego w zakresie danych czynności. Brak odpowiedzi Kupującego na powyższe
żądanie Sprzedającego poczytuje się za potwierdzenie przez Kupującego
prawdziwości podpisów i uprawnień osób, o których mowa powyżej.
16. Sprzedający może wykonać spoczywające na nim zobowiązanie z Umowy Sprzedaży
za pomocą osób trzecich lub powierzyć wykonanie tego zobowiązania osobom trzecim
(podwykonawcom).
17. Sprzedający nie będzie zobowiązany do zrealizowania zamówienia, w przypadku, gdy
z przyczyn od niego niezależnych, w szczególności w wyniku działania Kupującego,
osób trzecich lub siły wyższej, sprzedaż towarów handlowych stanie się utrudniona,
niemożliwa lub może prowadzić do powstania straty po stronie Sprzedającego w
wysokości wyższej niż 20 % wartości danego zamówienia.
IV. DOSTAWA TOWARÓW HANDLOWYCH
1. Dostawa towarów handlowych jest dokonywana zgodnie z ustaleniami Stron zawartymi
w Umowie Sprzedaży w ustalony przez strony w tej umowie sposób.
2. Wszelkie odwołania w Umowie Sprzedaży do terminów handlowych (jak EXW, FCA
itp.) odnoszą się do INCOTERMS 2010, opublikowanych przez Międzynarodową Izbę
Handlową w Paryżu.
3. Jeśli Strony wyraźnie nie postanowiły inaczej wszelkie dostawy realizowane będą
przez Sprzedającego stosownie do warunków klauzuli EXW zgodnie z INCOTERMS
2010.
4. Terminy dostaw będą określane przez Sprzedającego w potwierdzeniu przyjęcia
zamówienia Kupującego lub Umowie Sprzedaży.
5. Dostawa następuje przez wydanie Towaru handlowego Kupującemu lub osobie przez
niego upoważnionej (wskazanej) w tym wybranemu przez strony spedytorowi,
przewoźnikowi lub innemu podmiotowi wskazanemu w umowie sprzedaży, a jeśli
Kupujący lub osoba przez niego upoważniona nie stawi się w miejscu i czasie dostawy,
Towar handlowy uważa się za wydany i będzie on składowany w miejscu wskazanym
według wyboru Sprzedawcy na koszt i ryzyko Kupującego.
6. Bieg terminu dostawy rozpoczyna się od dnia zawarcia Umowy Sprzedaży. Termin
uważa się za zachowany, jeżeli towar zostanie wydany w oznaczonym dniu
upoważnionej do odbioru towaru osobie, w tym spedytorowi lub przewoźnikowi z
magazynu Sprzedającego. Jeżeli Kupujący nie wskazał miejsca dostawy, termin uważa
się za zachowany, jeżeli w oznaczonym dniu towar przygotowano do wydania.
7. Kupujący jest obowiązany do odbioru zamówionych Towarów handlowych w
określonym w umowie sprzedaży terminie. Jeżeli Kupujący opóźnia się z dokonaniem
odbioru towarów z przyczyn niezależnych od Sprzedającego, a opóźnienie Kupującego
przekracza okres 7 dni kalendarzowych Sprzedającemu przysługuje prawo odstąpienia
od umowy oraz sprzedaży objętych umową Towarów handlowych wybranej przez
Sprzedającego osobie trzeciej bez potrzeby kierowania do Kupującego dodatkowego
wezwania do odebrania towarów handlowych. Uprawnienie do odstąpienia od umowy
Sprzedający może wykonać w terminie 60 dni od dnia upływu 7 dniowego terminu
opóźnienia Kupującego wskazanego powyżej.
8. Sprzedający nie ponosi odpowiedzialności za niedotrzymanie terminu dostawy, jeżeli
przyczyną niedotrzymania terminu była siła wyższa lub inne okoliczności niezależne od
Sprzedającego, np. nieterminowa dostawa przez dostawców Sprzedającego,
nieprzewidywalne zakłócenia w pracy Sprzedającego oraz np. przerwy w dostawie
energii elektrycznej, awarie urządzeń, opóźnienia transportowe, czas trwania procedur
eksportowych i celnych, szkody transportowe, blokady dróg, ograniczenia czasowe w
ruchu drogowym transportu ciężarowego, lotniczego lub morskiego, embarga
gospodarcze i ograniczenia eksportowe wprowadzone przez organy administracji, itp.
W przypadku wystąpienia wskazanych powyżej okoliczności Sprzedający poinformuje
o nich Kupującego oraz wskaże prognozowany termin możliwego dostarczenia
towarów handlowych, których dotyczą wskazane powyżej okoliczności. W przypadku
braku możliwości dostarczenia towarów handlowych w terminie 30 dni ponad określony
w Umowie Sprzedaży termin dostawy, strony podejmą negocjację w celu podjęcia
decyzji co do sposobu wykonania umowy sprzedaży lub jej rozwiązania.
9. Jeżeli nic innego nie wynika z zapisów Umowy Sprzedaży, każda dostawa towarów
handlowych może być realizowana przez Sprzedającego częściami. Ostateczne
określenie oraz akceptacja propozycji Kupującego w zakresie ilości, rodzaju i terminu
dostawy towarów handlowych należy do Sprzedającego.
10. Jeżeli Sprzedający opóźni się z realizacją poszczególnej dostawy z przyczyn innych
niż wskazane w ust. 8 lub jeżeli jej realizacja stanie się niemożliwa, Kupujący może
odstąpić od umowy w zakresie niewykonanych do dnia odstąpienia dostaw bez prawa
do żądania odszkodowania za jakiekolwiek szkody powstałe z tego tytułu. Prawo do
odstąpienia od Umowy nie obejmuje Umów Sprzedaży towarów handlowych
niestandardowych, dostarczanych przez Sprzedającego na specjalne zamówienie
Kupującego, według przekazanych przez Kupującego specyfikacji. W zakresie wyżej
wskazanych towarów handlowych Strony zobowiązane są do pełnego współdziałania
celem ustalenia nowego terminu realizacji dostawy.
11. W przypadku anulowania zamówienia w całości lub części, Kupujący zobowiązany jest
do pokrycia wszystkich usprawiedliwionych kosztów poniesionych przez
Sprzedającego związanych z realizacją tego zamówienia. Anulowanie zamówienia lub
zmiana miejsca przeznaczenia towarów handlowych (dostawy) każdorazowo wymaga
uzyskania pisemnej zgody Sprzedającego.
12. Jeżeli nic innego nie zastrzeżono w Umowie Sprzedaży, Sprzedający, zgodnie z art.
357 Kodeksu cywilnego jest zobowiązany do dostarczenia towarów handlowych
średniej jakości, tj. o jakości i charakterystyce typowych towarów handlowych danego
rodzaju znajdujących się w ofercie sprzedającego za ustaloną przez strony w umowie
sprzedaży cenę.
13. Jakakolwiek zmiana miejsca przeznaczenia lub dostawy towarów handlowych na
wniosek Kupującego wymaga zgody wyrażonej przez Sprzedającego na piśmie.
Sprzedający ma prawo odmówić udzielenia zgody bez podania przyczyny, a zwłaszcza
gdy zmiana miejsca przeznaczenia lub dostawy towarów handlowych wymaga
sporządzenia lub dostarczenia dodatkowych dokumentów sprzedażowych,
eksportowych, importowych, certyfikatów zdrowotnych lub jakościowych obejmujących
eksport towarów handlowych do innego państwa niż ustalone przez Strony w Umowie
Sprzedaży.
14. W przypadku wyrażenie przez Sprzedającego zgody na zmianę miejsca przeznaczenia
lub dostawy towarów handlowych, Kupujący zobowiązuje się zwrócić Sprzedającemu
wszelkie wynikłe z tego tytułu koszty. Do zapłaty kosztów wskazanych w niniejszym
ustępie stosuje się odpowiednio postanowienia OWUS dotyczące zapłaty Ceny.
15. W przypadku korzystania przez Sprzedającego z usług spedytora lub przewoźnika,
ryzyko przypadkowej utraty lub zniszczenia towaru przechodzi na Kupującego, w chwili
wydania towaru spedytorowi lub przewoźnikowi (w tym lądowych, lotniczych oraz
morskich), a Sprzedający nie ponosi odpowiedzialności z tytułu ubytków i braków w
samym towarze jak i jego opakowaniu powstałych po tej chwili.
16. Koszty transportu ponosi Kupujący zgodnie z wysokością stawek stosowaną przez
Przewoźnika.
V. CENA I WARUNKI PŁATNOŚCI
1. Cena zostaje ustalona w określonej przez Strony walucie.
2. O ile nie uzgodniono inaczej w Umowie Sprzedaży, ustalona Cena nie zawiera
wartości należnych podatków, opłat celnych oraz innych obciążeń publicznoprawnych
lub prywatnoprawnych. Ceny podane w ofercie, zamówieniu lub odpowiedzi na
zamówienie Kupującego są cenami netto. Do ceny Sprzedający doliczy podatek VAT
według stawki obowiązującej w dniu wystawienia faktury, jeżeli podatek ten jest
należny zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi.
3. Kupujący zobowiązuje się do zapłaty ceny przelewem bankowym na rachunek
bankowy Sprzedającego wskazany w fakturze lub dokumencie sprzedaży, w terminie
wynikającym z Umowy Sprzedaży. Dniem zapłaty Ceny jest dzień zaksięgowania
należnej kwoty na rachunku bankowym Sprzedającego, określonym na fakturze lub
dokumencie sprzedaży.
4. Strony wyłączają możliwość dokonania przez Kupującego potrącenia z kwoty Ceny
jakichkolwiek kwot i roszczeń przysługujących choćby potencjalnie Kupującemu w
związku z zawarciem i wykonaniem Umowy Sprzedaży lub z tytułu jakichkolwiek
innych dotyczących stron stosunków umownych lub roszczeń odszkodowawczych
niezależnie od podstawy prawnej i faktycznej tych zobowiązań.
5. Za usługi i czynności nieprzewidziane Umową Sprzedaży, ale wykonane po
uzgodnieniu z Kupującymi lub jeżeli ich wykonanie jest konieczne w celu należytego
wykonania Umowy Sprzedaży, należy się Sprzedającemu stosowne wynagrodzenie
odpowiadające wykonanej przez Sprzedającego pracy, a ponadto zwrot poniesionych
przez niego kosztów w pełnej wysokości.
7. W przypadku opóźnienia w płatności Ceny, Sprzedającemu przysługuje prawo do
naliczania Kupującemu odsetek ustawowych zgodnie z postanowieniami polskiego
Kodeksu Cywilnego. Roszczenie o zapłatę odsetek staje się wymagalne od dnia
następnego po ostatnim dniu terminu płatności określonego w Umowie Sprzedaży.
Odsetki przysługują za każdy rozpoczęty dzień opóźnienia w płatnościach do dnia
zapłaty należnej kwoty.
8. W przypadku roszczeń Sprzedającego wynikających z zawarcia lub wykonywania
Umowy Sprzedaży, Sprzedający zastrzega sobie prawo potrącenia ewentualnych
wzajemnych roszczeń Kupującego oraz prawo zatrzymania Towaru handlowego lub
dokumentów upoważniających do jego odbioru od przewoźnika lub z miejsca jego
składu do chwili uregulowania przez Kupującego wszelkich należności Sprzedającego
wynikających z zawarcia lub wykonywania przez niego Umowy Sprzedaży lub innych
umów zawartych przez Strony. Skorzystanie przez Sprzedającego z powyższego
uprawnienia nie powoduje dla niego skutków zwłoki dłużnika.
9. Udzielenie rabatu, upustu i bonifikaty lub obniżenia uzgodnionej przez strony Ceny na
jakiejkolwiek podstawie wymaga zgody Sprzedającego wyrażanej w formie pisemnej.
W razie wątpliwości poczytuje się, że wskazane powyżej rabaty, upusty lub inne
obniżki ceny zostały przez Sprzedającego udzielone tylko w stosunku określonej przez
Sprzedającego części towarów handlowych objętych daną Umową Sprzedaży.
10. Jeżeli w Umowie Sprzedaży nie zastrzeżono inaczej, Cena podana w ofercie
handlowej lub Umowie Sprzedaży nie zawierają opłat związanych z transportem,
pakowaniem, kosztów ubezpieczenia towaru handlowego oraz innych podobnych
opłat. Sprzedający nie jest zobowiązany do ubezpieczani towaru, jeżeli w Umowie
Sprzedaży nie zastrzeżono wyraźnie na piśmie takiego obowiązku.
11. Wszelkie inne koszty, mogące wyniknąć w czasie realizacji zamówienia np. koszty
przeładunku, przepakowania, zmiany miejsca przeznaczenia oraz inne opłaty i podatki
obowiązujące w czasie realizacji zamówienia obciążają Kupującego, o ile strony nie
ustaliły inaczej na piśmie.
VI. REKLAMACJE, WERYFIKACJA JAKOŚCI TOWARU I ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA WADY
1. Kupujący jest zobowiązany do zbadania dostarczonych towarów handlowych pod
względem wszelkich wad fizycznych w tym ilościowych i jakościowych oraz
dostarczonych przez Sprzedającego dokumentów niezwłocznie, nie później niż w
terminie 72 godzin licząc od chwili wydaniu towarów kupującemu lub dostarczenia
towarów do umówionego przez strony miejsca ich odbioru.
2. Jeżeli do zbadania towarów konieczne jest posiadanie przez Kupującego dokumentów
upoważniających do dokonania ich odbioru od przewoźnika, spedytora lub z miejsca
ich składowania, termin 72 godzin na zbadanie rzeczy rozpoczyna bieg z chwilą
wydania niezbędnych dokumentów Kupującemu przez Sprzedającego.
3. Kupujący jest uprawniony do zgłoszenia Sprzedającemu reklamacji dotyczących
wszelkich wad towarów handlowych wyłącznie w formie pisemnej nie później, niż w
terminie 72 godzin od chwili zbadania rzeczy zgodnie z postanowieniami ust. 1 i 2.
4. Pisemne zgłoszenie reklamacji powinno zawierać:
a. oznaczenie Umowy Sprzedaży oraz numer i datę dokumentu sprzedaży (faktury
b. opis towarów handlowych zgodny z Umową sprzedaży, ilość oraz wartość
VAT);
reklamowanego towaru handlowego według cen wynikających z Umowy
Sprzedaży;
c. szczegółowy opis wady;
d. dokumentację pisemną wraz z dokumentacją fotograficzną
e. propozycję Sprzedającego co do sposobu rozpatrzenia reklamacji;
5. Kupujący jest uprawniony do przesłania pisemnego zgłoszenia reklamacji za
pośrednictwem poczty elektronicznej, faxu lub poczty konwencjonalnej (listu
poleconego).
6. W przypadku zgłoszenia reklamacji Kupujący jest obowiązany do należytego
zabezpieczenia towarów handlowych oraz przechowywania ich w sposób odpowiedni
dla danego rodzaju towarów, który nie spowoduje ich zepsucia lub pogorszenia ich
jakości.
7. Sprzedający jest uprawniony do dokonania sprawdzenia towarów objętych reklamacją,
przy czym w imieniu Sprzedającego może działać Podmiot upoważniony.
Sprawdzenie towaru może zostać dokonane przy udziale Komisji sprawdzającej oraz
przy udziale Sprzedającego i Kupującego (lub ich upoważnionych przedstawicieli).
Kupujący jest zobowiązany do stawienia się w wyznaczonym terminie sprawdzenia
towarów handlowych, w miejscu ich weryfikacji. W przypadku niestawienia się przez
Kupującego w czasie i miejscu sprawdzenia towarów handlowych poczytuje się, iż
uczestniczył on w tych czynnościach i w pełni akceptuje poczynione w toku czynności
sprawdzających ustalenia.
8. Koszty związane z udziałem i weryfikacją towarów handlowych przez Komisję
sprawdzającą w przypadku nieuznania lub bezzasadności reklamacji ponosi Kupujący.
W przypadku uznania reklamacji w całości Sprzedający zwróci kupującemu koszty
związane z udziałem Komisji sprawdzającej, a w przypadku uznania reklamacji w
części Sprzedający zwróci odpowiednią część tych kosztów Kupującemu.
9. W przypadku gdy Kupujący dokonuje we własnym zakresie przeładunku towarów
handlowych obowiązek zbadania rzeczy określony w ust. 1 i 2 oraz terminy z nim
związane rozpoczynają bieg najpóźniej, z chwilą pozostawienia towarów handlowych
do dyspozycji Kupującego w miejscu dokonywania jego przeładunku.
uprawdopodabniającą występowanie wady;
10. Niezależnie od trybu wskazanego powyżej, z chwilą dokonania odbioru towarów
handlowych od przewoźnika Kupujący jest zobowiązanych do szczegółowego
sprawdzenia towarów handlowych pod kątem uszkodzeń oraz ubytków, które mogły
powstać w trakcie ich przewozu, a za które odpowiedzialność może ponosić
przewoźnik.
11. Wszelkie reklamacje, w tym ilościowe lub jakościowe, z tytułu zdarzeń wynikłych w
czasie transportu, powinny być poparte dokumentami sporządzonymi przy udziale
przewoźnika. Kupujący zobowiązuje się do zapewnienia dokumentów pozwalających
Sprzedającemu na dochodzenie roszczeń regresowych z tytułu wad powstałych w
transporcie towarów handlowych wobec przewoźnika.
12. Kupujący traci uprawnienia z tytułu wad w dostarczonych towarach handlowych, w tym
również ilościowych i jakościowych, jeżeli towary handlowe zostaną przez niego
sprzedane, utracone, przetworzone lub zbyte w jakikolwiek innych sposób na
jakiejkolwiek podstawie prawnej oraz jeżeli pomimo zgłoszenia wad, Kupujący korzysta
z zakupionych towarów handlowych.
13. Sprzedający jest zwolniony z odpowiedzialności wobec Kupującego za wady towarów
handlowych, jeżeli w chwili zawarcia Umowy Sprzedaży, złożenia zamówienia,
przedstawienia mu oferty, dostarczenia dokumentu dostawy, Kupujący wiedział o
istnieniu wad, a także w innych wypadkach określonych w obowiązujących przepisach
prawa.
14. Sprzedający jest zobowiązany do rozpatrzenia reklamacji i poinformowania
Kupującego za pośrednictwem poczty elektronicznej, faxu lub poczty konwencjonalnej
(listu poleconego) o sposobie jej rozpatrzenia niezwłocznie, nie później niż w terminie
21 dni od dnia otrzymania raportu z ustaleń Komisji sprawdzającej. W przypadku
uznania reklamacji w całości lub części Sprzedający przedstawi Kupującemu
propozycje zadośćuczynienia roszczeniom Kupującego z tytułu wad towarów
handlowych.
15. Kupujący w żadnym przypadku nie jest uprawniony do odesłania towarów handlowych
lub ich zbycia bez uzyskania uprzedniej zgody Sprzedającego udzielonej w formie
pisemnej, określającej warunki odesłania towarów, ich zbycia lub zagospodarowania w
inny sposób.
16. Zgłoszenie reklamacji, uwag lub innych zastrzeżeń nie zwalnia Kupującego z
obowiązku zapłaty Ceny za zakupione Towary. Jakiekolwiek reklamacje nie powodują
odroczenia terminu płatności i mogą być składane wyłącznie Sprzedającemu w formie i
w terminach określonych w niniejszych OWUS.
17. Jeżeli spośród towarów handlowych dostarczonych przez Sprzedającego tylko niektóre
są wadliwe i dają się odłączyć od towarów wolnych od wad, uprawnienie Kupującego
do odstąpienia od umowy lub rezygnacji z realizacji zamówienia ogranicza się
wyłącznie do części towarów handlowych, których wady dotyczą.
18. Kupujący, który pomimo ujawnionych wad akceptuje towar handlowy lub wyraża wolę
jego zatrzymania, może zażądać odpowiedniego obniżenia ceny.
19. W razie dokonania wymiany towaru lub usunięcia wady, albo zaspokojenia roszczeń
Kupującego z tytułu stwierdzonych wad towarów handlowych w inny sposób,
Kupującemu nie przysługuje prawo żądania jakichkolwiek dalszych odszkodowań i
rekompensat.
20. W przypadku skorzystania przez Kupującego z uprawnień z tytułu rękojmi
odpowiedzialność Sprzedającego za szkody powstałe w wyniku istnienia wad zostaje
wyłączona na podstawie przepisu art. 558 Kodeksu cywilnego.
21. Uprawnienia z tytuły rękojmi za wady fizyczne wygasają najpóźniej po upływie 3
miesięcy licząc od dnia pozostawienia towarów handlowych do dyspozycji Kupującego,
chyba że w Umowie Sprzedaży zastrzeżono inny termin. Zastrzeżenia terminu w
rozumieniu zapisów niniejszego ustępu nie stanowią wskazane w dokumencie
zamówienia, Umowie Sprzedaży, etykietach oznaczenia towarów handlowych oraz
innych dokumentach daty przydatności towarów żywnościowych do spożycia.
VII. ODPOWIEDZIALNOŚĆ SPRZEDAJĄCEGO
1. Sprzedający ponosi odpowiedzialność wyłącznie za szkody poniesione przez
Kupującego w następstwie umyślnego niewykonania lub nienależytego wykonania
umowy przez Sprzedającego. Kupujący może żądać naprawienia poniesionej w
związku z powyższym szkody maksymalnie do wysokości poniesionej straty
rzeczywistej (damnum emergens), jednak nie więcej niż do wysokości ustalonej przez
strony ceny netto zamówionych towarów handlowych.
2. Sprzedający nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za szkody związane z
niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem umowy, polegające na utracie przez
Kupującego korzyści, które ten uzyskałaby, gdyby szkody nie wyrządzono, w tym
spodziewanego przez Kupującego zysku lub inne straty handlowe (lucrum cessans).
Sprzedający nie odpowiada w szczególności za jakiekolwiek szkody pośrednie,
moralne, wtórne lub uboczne oraz szczególne.
3. Sprzedający ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą wobec Kupującego za
działania i zaniechania osób, z których pomocą zobowiązanie wykonuje, jak również
osób, którym wykonanie zobowiązania powierza (w tym za działania i zaniechania
przedstawiciela ustawowego), wyłącznie w przypadku, gdy osoby te wyrządziły szkodę
z winy umyślnej oraz wyłącznie na zasadach określonych w ust. 1 i 2.
VIII. ZASTRZEŻENIE PRAWA WŁASNOŚCI TOWARÓW HANDLOWYCH
1. Stosownie do przepisu art. 589 Kodeksu Cywilnego wszelkie dostarczone przez
Sprzedającego towary handlowe pozostają własnością Sprzedającego do czasu
uiszczenia przez Kupującego ceny za całość dostarczonego towaru w pełnej
wysokości. Zapłata ceny za określone części towarów objętych Umową Sprzedaży
pozostaje bez wpływu na przejście prawa własności za cały dostarczony towar
handlowy.
2. Sprzedający może żądać natychmiastowego zwrotu towarów, wstrzymać się z jego
dostawą lub wydaniem dokumentów uprawniających do odbioru towarów handlowych,
jeżeli Kupujący pozostaje w zwłoce z zapłatą ceny przez okres dłuższy niż 14 dni,
odmawia zapłaty całości lub części ceny lub jeżeli Sprzedający ma podstawy
podejrzewać, że Kupujący nie wypełni swojego zobowiązani z powodu jego sytuacji
finansowej nawet jeżeli brak lub pogorszenie płynności finansowej Kupującego ma
charakter przejściowy.
3. W przypadku dokonywania zwrotu towaru handlowego przez Kupującego, niezależnie
od przyczyny zwrotu, Sprzedający jest uprawniony do wskazania Kupującemu miejsca
dostarczenia tego towaru.
4. Koszty związane ze zwrotem towaru Sprzedającemu lub dostarczeniem towaru do
innego miejsca wskazanego przez Sprzedającego ponosi Kupujący. Jeżeli koszty
dostarczenia towaru do miejsca wskazanego przez Sprzedającego, będą wyższe niż
koszty dostarczenia towarów handlowych do miejsca siedziby o lub magazynów w
kraju siedziby Sprzedającego, Sprzedający zwróci Kupującemu różnicę tych kosztów.
5. Zwrot towarów handlowych będzie następował według cen określonych w Umowie
Sprzedaży. Sprzedający zastrzega sobie prawo do dochodzenia dalszych roszczeń z
tytułu poniesionych szkód, w zakresie obejmującym zarówno szkody rzeczywiste jak i
utracone korzyści.
IX. JURYSDYKCJA KRAJOWA I PRAWO WŁAŚCIWE
1. Wszelkie spory wynikające z Umowy Sprzedaży lub związane z Umową Sprzedaży
podlegają jurysdykcji sądów polskich i będą rozstrzygane przez sąd właściwy
miejscowo dla siedziby Sprzedającego.
2. Wszelkie umowy zawierana pomiędzy Sprzedającym i Kupującym są zawierane
zgodnie z prawem polskim. Strony dokonują wyboru prawa polskiego jako prawa
właściwego dla rozstrzygania wszelkich związanych z tymi umowami sporów.
3. W przypadku międzynarodowych umów sprzedaży towarów strony wyłączają
stosowanie Konwencji Narodów Zjednoczonych o umowach międzynarodowej
sprzedaży towarów, sporządzonej w Wiedniu dnia 11 kwietnia 1980 r.; Rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 593/2008 z dnia 17 czerwca 2008 r. w
sprawie prawa właściwego dla zobowiązań umownych - Rzym I (ze zmianami) oraz
aktów prawnych i regulacji wydanych na ich podstawie.
X. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Niniejsze OWUS stanowią integralną część Umowy Sprzedaży.
2. Niniejsze OWUS wchodzą w życie z dniem ...................... 2014 roku i mają
zastosowanie do umów sprzedaży zawartych po tym dniu.
3. Sprzedający zastrzega sobie prawo wprowadzania zmian w niniejszych OWUS.
4. Aktualna wersja OWUS jest publikowana na stronie internetowej Firmy Branży Mięsno-
Tłuszczowej „Sadełko” Krystyna Chojecka i Piotr Chojecki Spółka Jawna,
www.sadelko.pl z podaniem dnia od jakiego obowiązuje.
5. Niniejsze OWUS zostały sporządzone w języku polskim i zostały przetłumaczona na
język angielski. W razie wątpliwości wiążące dla stron są zapisy zawarte w OWUS
sporządzonych w języku polskim.
6. W wypadku uznania, że którekolwiek z postanowień OWUS jest z mocy prawa
nieważne, okoliczność ta pozostaje bez wpływu na ważność pozostałych jej
postanowień, chyba że z okoliczności wynikać będzie w sposób oczywisty, że bez
postanowień dotkniętych nieważnością Strony nie zawarłyby Umowy Sprzedaży.
7. W wypadku stwierdzenia, iż którekolwiek z postanowień OWUS jest z mocy prawa
nieważne, Strony zobowiązują się do niezwłocznego dokonania zmian łączącej ich
Umowy Sprzedaży, na podstawie których wprowadzone zostaną do umowy
postanowienia zastępcze, których cel będzie równoważny lub możliwie najbardziej
zbliżony do celu postanowień nieważnych.
8. W trakcie obowiązywania Umowy Sprzedaży, jak i po jej wykonaniu lub odstąpieniu od
umowy, bezterminowo, Strony zobowiązują się do zachowania w tajemnicy wszelkich
informacji i danych o charakterze poufnym związanych z działalnością prowadzoną
przez Strony, uzyskanych w toku realizacji Umowy, których ujawnienie mogłoby
narazić Sprzedającego na szkodę lub jest przez Sprzedającego niepożądane
("tajemnica przedsiębiorstwa"). Tajemnicę przedsiębiorstwa stanowią w szczególności
informacje techniczne, handlowe i organizacyjne, o których mowa w art. 11 ustawy z
dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jak również
informacje dotyczące przedsiębiorstwa Sprzedającego, przedsiębiorstw jego
kontrahentów, kondycji finansowej, projektowanych lub podejmowanych działań
gospodarczych, zawartych i zawieranych kontraktów. Tajemnicą przedsiębiorstwa jest
także objęta treść Umowy Sprzedaży.
9. Tytułu poszczególnych punktów niniejszych OWUS nie mają znaczenia prawnego i
pozostaję bez wpływu na interpretację zapisów zwartych w niniejszych Warunkach
Sprzedaży.
10. Jeżeli z postanowień OWUS nie wynika inaczej wszelkie zawiadomienia i
oświadczenia Stron związane z wykonaniem Umowy Sprzedaży mogą być przesłane
pocztą konwencjonalną (listem poleconym), faksem lub pocztą elektroniczną.
11. Oświadczenia, pisma i zawiadomienia będą kierowane przez Sprzedającego na adres
korespondencyjny, numer faksu lub adres poczty e-mail podane przez Kupującego w
Umowie Sprzedaży, zamówieniu, zaproszeniu do negocjacji lub innym podobny
dokumencie. W razie wskazana przez Kupującego kilku różnych adresów
korespondencyjnych, numerów faksów lub adresów poczty elektronicznej, doręczenie
dokonane na którykolwiek z nich uważa się za skuteczne.
12. Kupujący jest obowiązany niezwłocznie powiadomić Sprzedającego o zmianie danych
wskazanych w dokumentach, o których mowa w ust. 11, w przeciwnym razie
doręczenie dokonane na ostatni znany adres korespondencyjny, numer faksu lub
adres poczty e-mail będzie uznane za skuteczne.
13. Akceptując Ogólne Warunki Umów Sprzedaży Firmy Branży Mięsno-Tłuszczowej
"Sadełko" Krystyna Chojecka i Piotr Chojecki Spółka Jawna, przystępując do negocjacji
lub zawierając Umowę Sprzedaży Kupujący wyraża zgodę na przetwarzanie jego
danych osobowych przez Sprzedającego oraz podmioty działające na jego zlecenie w
kraju i zagranicą, w związku z realizacją umowy sprzedaży i dostawy towarów
handlowych oferowanych Sprzedającego. Kupującemu przysługują wszelkie
uprawnienia wynikające z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych
osobowych (Dz. U. 1997, Nr 133, poz. 883 ze zm.), w szczególności ma on prawo
wglądu we własne dane.